ELEKTRISCHE ACTIERADIUS EN HOE DEZE WORDT BEÏNVLOED

Evenals bij een auto met benzine- of dieselmotor, is de beschikbare actieradius van een elektrische auto afhankelijk van verschillende factoren. Ontdek hier meer.

RANGE ANXIETY

‘Range anxiety’, de zorg over de afstand die met een auto kan worden gereden, blijkt voor elektrische auto’s aanzienlijk groter te zijn dan voor modellen met een conventionele verbrandingsmotor (ICE). Dit wordt ingegeven door verschillende factoren, inclusief de onbekendheid met elektrisch rijden, de veelal kleinere actieradius dan van een auto met ICE en het gevoel onderweg minder snel te kunnen ‘tanken’. Daarnaast blijkt de actieradius van een elektrische auto afhankelijk te zijn van verschillende omgevings- en gebruiksfactoren. Factoren die overigens ook een rol spelen bij conventionele auto’s, maar die door de kleinere actieradius van een elektrische auto een gevoelsmatig grotere rol spelen.

Net zoals er verschillen zijn tussen een ideale rijstijl voor een benzine- of dieselmotor, en voor een SUV of sportauto, zo vraagt een elektrische auto ook een aangepaste rijstijl om optimale prestaties, inclusief maximale actieradius, te realiseren. Onderzoek toont aan dat wanneer klanten vertrouwd raken met hun elektrische auto, de getoonde actieradius op het instrumentenpaneel, en de beschikbaarheid en locaties van (snel)laders onderweg, zij snel wennen aan het gebruik van een elektrische auto en het omgaan met de actieradius. Ongeacht buitentemperatuur, rijstijl of af te leggen afstand. Hieronder vindt u meer informatie over de actieradius van de Jaguar I-PACE en de verschillende factoren die hierop van invloed zijn.

DE WLTP-ACTIERADIUS VAN DE JAGUAR I-PACE

De Jaguar I-PACE is ontworpen als praktische en gebruiksvriendelijke, volledig elektrische SUV, waarmee klanten – onder alle condities – dagelijks kunnen rijden. De officiële actieradius is bepaald via de nieuwe, strenge WLTP-rijcyclus en bedraagt tot 470 kilometer; een waarde die wij wettelijk verplicht moeten vermelden in al onze communicatiemiddelen, inclusief brochures, prijslijsten en deze website.

De WLTP-rijcyclus heeft als doel een mondiale testcyclus te zijn, waarbij gemeten verbruik en emissies beter overeen moeten komen met het daadwerkelijke praktijkgebruik dan de oude NEDC-rijtest. Daartoe bestaat de WLTP-rijcyclus uit vier delen met verschillende gemiddelde snelheden: laag, gemiddeld, snel en zeer snel. Elk deel omvat een variatie aan rijfasen, stops, acceleraties en remacties. Van elk bepaald type auto, wordt elke aandrijflijn (motor- en transmissiecombinatie) getest, met een WLTP-uitkomst voor de auto in zijn lichtste versie (de meest zuinige) en zwaarste versie (minst zuinige). Daarbij is afgesproken dat de WLTP ‘licht’-waarde het getal is dat wordt gecommuniceerd. Voor de Jaguar I-PACE gelden de volgende waarden voor de actieradius: WLTP licht tot 470 km / WLTP zwaar tot 415 km. ‘Licht’ geldt bijvoorbeeld voor auto’s met de minste uitrusting, smalste/kleinste velg-/band-combinaties, etc. ‘Zwaar’ is van toepassing op auto’s met de meeste uitrusting (en dus meer gewicht en stroomverbruikers) en de breedste/grootste velg-/bandcombinaties.

DE ACTIERADIUS VAN DE JAGUAR I-PACE IN DE PRAKTIJK

De actieradius van een elektrische auto, zoals de Jaguar I-PACE, is afhankelijk van verschillende factoren. Hierboven noemden wij reeds extra stroomverbruikende systemen. Ook omgevingsomstandigheden spelen een rol, waarbij een lage buitentemperatuur (winter) één van de belangrijkste factoren is die een negatieve invloed kan hebben op de actieradius. Binnenkort vindt u op onze site een Range calculator waarmee u de actieradius van de Jaguar I-PACE onder verschillende omstandigheden kunt bepalen. Tot die tijd biedt de volgende, onafhankelijke site meer informatie over de effecten die weer en verkeer kunnen hebben op de actieradius van de Jaguar I-PACE: http://www.EV-database.nl

Naast een grotere velgmaat en bredere banden kunnen ook het type band (zoals winterbanden) en een lage bandenspanning de actieradius van een elektrische auto negatief beïnvloeden. De Jaguar I-PACE is als een van de weinige EV’s leverbaar met 22” lichtmetalen velgen die weliswaar prachtig staan bij het sportieve design van de auto, maar helaas een negatief effect kunnen hebben op het bereik.

De actieradius is daarnaast ook afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder en wordt beïnvloed door het resterende energiepercentage in het accupakket bij het starten van de auto en of auto en accu zijn voorverwarmd. Verdere elektrische belasting door airconditioning, infotainmentsysteem, stoelverwarming, verlichting, verkeerscondities, rijsnelheid, voertuigspecificaties, autogewicht, aantal passagiers, aanwezige bagage en soort wegdek kunnen van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto.

OPTIMALE ACCUPRESTATIES

Accu’s werken – net als mensen – het beste wanneer zij niet te warm of te koud zijn. Rond de 20°-25° Celsius is de ideale bedrijfstemperatuur, waarbij de accu optimaal werkt en dus de maximale actieradius mogelijk maakt. In winterse omstandigheden is de omgevingstemperatuur echter veel lager en daarom is de Jaguar I-PACE uitgerust met een thermisch controlesysteem. Tijdens het gebruik van de auto zorgt dit bij alle weersomstandigheden dat de accu op bedrijfstemperatuur blijft. Wanneer niet met de auto wordt gereden, zal de accu langzaam afkoelen tot de omgevingstemperatuur.

Het thermisch controlesysteem is uitgerust met een warmtepomp die zelfs bij zeer lage temperaturen warmte kan genereren om de accu te verwarmen. Van 1 kW thermische energie in aangezogen buitenlucht kan de warmtepomp 2,5 kW genereren. Hij kan zelfs de uitgestraalde warmte van de aandrijflijn terugwinnen. Dankzij deze techniek wordt er minder energie van het accupakket gevraagd om het thermisch controlesysteem te laten werken.

Door auto en accu tijdens het opladen voor te verwarmen, wordt aan het begin van de reis geen en tijdens de reis minder energie van het accupakket gevraagd om deze verwarmingstaken uit te voeren. Want zoals hierboven reeds genoemd, heeft verwarming bij lage buitentemperaturen een van de grootste negatieve invloeden op de actieradius van een elektrische auto.

Het voorverwarmen van auto en accu is apart in te stellen via het touchscreen van de auto of een app voor mobiele telefoon, en zorgt ervoor dat de auto een optimale temperatuur heeft zodra de bestuurder instapt. Het is ook mogelijk om de voorwarmingsfunctie te programmeren om zo op bepaalde tijdstippen te profiteren van lagere energietarieven. Hierbij is ook in te stellen hoe lang en wanneer de auto moet opladen.

Overigens is het 90 kWh grote lithium-ion accupakket – evenals de I-PACE zelf – ontwikkeld en getest volgens de hoogste Jaguar standaards. Daarbij heeft de accu zich onder zeer gevarieerde omstandigheden, inclusief temperaturen van -40° tot +40° Celsius moeten bewijzen. Ook de betrouwbaarheid is uitgebreid getest, zodat Jaguar op het accupakket een garantie kan bieden van 8 jaar of 160.000 kilometer (afhankelijk van wat het eerste wordt bereikt). Daarbij moet het accupakket gedurende de garantieperiode een minimale capaciteit van 70% behouden.

HOE BEPAALT DE JAGUAR I-PACE DE BESCHIKBARE ACTIERADIUS

De technologie van de Jaguar I-PACE berekent aan de hand van temperatuur, hoogteverschillen in de route (topografische omstandigheden), real-time verkeersinformatie, werking van climate control en andere factoren zo nauwkeurig mogelijk de beschikbare actieradius. Daarom kan een auto die volledig opgeladen is toch een actieradius van minder dan 470 kilometer tonen op het beeldscherm.

De getoonde actieradius is ook afgestemd op de behoefte van elke individuele bestuurder. Het geeft bijvoorbeeld ook aan hoeveel energie de bestuurder verspilt of bespaart bij het bedienen van de stoelverwarming of de climate control. Ook de mate van ingestelde regeneratie is hierop van invloed. Door voor maximale regeneratie te kiezen – en daarmee tegelijk te profiteren van de voordelen van ‘one-pedal driving’ – kan de actieradius verder worden geoptimaliseerd.

Verder is het belangrijk om regelmatig het rijprofiel dat de auto opbouwt van de bestuurder te resetten. Zo is het rijgedrag van een vorige rit of een andere bestuurder niet van invloed op de getoonde actieradius.

Voor meer informatie of uitleg, staan de Jaguar dealers, samen met hun EV-Specialisten, uiteraard voor u klaar. Verder zijn de EV-Specialisten altijd op de hoogte over de laatste tips & tricks.

Via de links hieronder vindt u nog meer handige informatie voor elektrisch rijden met de Jaguar I-PACE, zoals tips om de actieradius te verbeteren en meer informatie over 100 kW-laders. Verder vindt u op onze EV-community voor I-PACE-rijders en in de openbare Facebook-groep ‘Jaguar I-PACE Rijders Nederland/Vlaanderen’ meer informatie, plus gebruikerservaringen van andere I-PACE rijders.