ELEKTRISCHE REVOLUTIE
Toen Thomas Parker in 1884 de eerste elektrische auto in serie ging bouwen, kon hij zich waarschijnlijk niet voorstellen dat het meer dan een eeuw zou duren voordat het concept van elektrische aandrijving echt zou doorbreken in de auto-industrie.
Echter, de enorme technologische ontwikkelingen bij verbrandingsmotoren maakten elektrische aandrijving voor auto’s lange tijd achterhaald – tot nu toe.
Snelle vooruitgang in accutechnologie stelt autofabrikanten nu in staat om aantrekkelijke, high-performance hybride en volledig elektrische auto’s te produceren tegen economisch verantwoorde kosten. Jaguar haalde eerder dit jaar de kranten toen het merk met de I-PACE haar eerste elektrische auto introduceerde. Met zijn acceleratie van 0-100 km/h in slechts 4,8 seconden en een actieradius van 470 km is de I-PACE een ‘gamechanger’, die helpt om de publieke opinie over elektrische auto’s te veranderen. Evenals haar klanten is Jaguar graag trendsettend – in elk opzicht.
Elektrische auto’s zijn niet langer het ‘lelijke eendje’ van de autowereld en automobilisten kiezen steeds vaker voor elektrisch rijden. Voor de eerste keer ooit, werden vorig jaar meer dan 1 miljoen auto’s met stekker verkocht. In Noorwegen betrof eenderde van alle nieuwe autoverkopen een elektrische auto. Elektrische auto’s hebben misschien lang op hun doorbraak moeten wachten, maar het elektrische tijdperk komt nu vol gas dichterbij.
De voordelen van elektrische auto’s gaan verder dan hun positieve invloed op ons milieu. Dankzij minder mechanische onderdelen kunnen EV’s gemakkelijker door computers worden gestuurd, en brengen ze daarmee autonoom autorijden dichterbij. Proeven met zelfrijdende auto’s worden nu al gehouden in enkele delen van de Verenigde Staten en dit concept zal langzamerhand de norm worden in andere delen van de wereld. Niet alleen zullen autonome auto’s rijden veiliger maken, ze zullen ook waardevolle persoonlijke tijd vrij maken. In plaats van dat de bestuurder zijn aandacht bij weg en verkeer moet houden, kan de tijd achter het stuur productiever worden besteed. Dit past bij Jaguar’s toekomstvisie. De samenwerking met Waymo – een onderneming gespecialiseerd in zelfrijdende auto’s, ontstaan uit het Google ‘self-driving car project’ van 2009 – was daarom een natuurlijke keuze voor beide partijen.
Elektrificatie transformeert ook andere vormen van transport in steden. Deelconcepten voor elektrische scooters, bromfietsen en fietsen komen wereldwijd in hoog tempo van de grond. Ze kunnen binnen enkele seconden worden gehuurd en betaald via een app en zijn een plezierige, groene manier voor vervoer in de stad.
Het succes van elektrische mobiliteit staat of valt met een goed ontwikkelde infrastructuur voor opladen. Naast thuisladers en openbare laders, zullen EV-rijders binnenkort ook snel hun accu kunnen opladen bij de supermarkt, op het werk of bij de sportschool. Evenals bij smartphones, zal draadloos laden de norm worden. Geen kabels meer, alleen parkeren boven een lader in de grond – vooral handig voor autonome voertuigen. Uiteindelijk zouden EV’s zelfs dynamisch kunnen worden opgeladen via geëlektrificeerde wegen. Dit zou zelfs tot nieuwe bedrijfsmodellen kunnen leiden, waarbij slimme auto’s in staat zijn om hun overtollige energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet.
Elektrificatie verandert niet alleen transport op straatniveau, de lucht is de volgende stap. Stedelijke luchtmobiliteit wil verkeersopstoppingen op straat verminderen door het creëren van vliegende elektrische passagiersvoertuigen en drones voor pakketbezorging. Science fiction? Beslist niet, want er zijn reeds succesvolle tests uitgevoerd.
Op dit moment vindt de elektrische revolutie nog plaats op de grond. Maar de kans is groot dat dit slechts het begin is van een ontwikkeling die onze mobiliteit voor altijd gaat veranderen.
Credits
Tekst: Geoff Poulton / Melisa Gray-Ward
Fotografie: Getty Images/Schenectady Museum Hall of Electrical History Foundation CORBIS, iStock/Chesky W, Joakim Kröger