WAAROM IS OPLADEN MET 100 KW SOMS LASTIG?
Als de auto onderweg opgeladen moet worden, doet u dat natuurlijk het liefst door middel van snelladen met 100 kW. De Jaguar I-PACE is geschikt voor laden met 100 kW, maar niet onder alle omstandigheden. Waarom is het zo lastig om daadwerkelijk met 100 kW op te laden? Wij zetten de belangrijkste feiten op een rij.
DE FEITEN:
• Om 100 kW laden te kunnen starten, moet de accu 25 graden Celsius zijn (wat zonder voorverwarmen met een AC-lader onmogelijk is).
• Zowel het rijden als het opladen is getest bij 25 graden (omdat de WLTP-test ook wordt gedaan op 25 graden).
• De Jaguar I-PACE kan of alleen de accu verwarmen of alleen het interieur. Beide tegelijk kan dus niet (tijdens de ontwikkeling was er nog maar maximaal 50 kW, dus verwarmen van de accu was destijds niet nodig).
• Door het opladen wordt de accu wel warmer, maar de software is nog niet in staat om het laadvermogen dan ook omhoog te laten gaan. Als het laden start op 100 kW, kan de auto wel 100 kW blijven laden.
• De Jaguar accugarantie die is afgesproken met LG heeft te maken met degradatie en is gebaseerd op State Of Health (SOH). Dit hebben niet alle merken.
• Een aantal andere merken heeft het aantal laadsessies van >100 kW gemaximaliseerd. Daarna zal het vermogen omlaag gaan. Dat is bij Jaguar niet het geval.
• Ook zijn er merken die alle data van de auto bekijken en op afstand het laadvermogen van de auto aanpassen, bijvoorbeeld van 100 kW naar 50 kW als dat nodig is om de accu te beschermen. Bij Jaguar gebeurt dat niet.
• De degradatie van de accu komt door de COMBINATIE van de volgende parameters:
o Extreem hoge temperaturen
o Extreem lege batterij
o Extreem hoge oplaadsnelheden
o Extreem snel ontladen (racen)
• Op basis van inmiddels meer dan 100 miljoen kilometers met de I-PACE, heeft Jaguar geconstateerd dat de kans minimaal is dat alle 4 parameters tegelijk optreden:
o Europa heeft geen extreem hoge temperaturen
o Er worden voornamelijk korte ritten gereden
o Laden gebeurt voornamelijk thuis of publiek via AC (wisselstroom)
o I-PACE bestuurders rijden over het algemeen rustig
• Jaguar is nu in overleg met LG over de garantievoorwaarden. Een optie is het aanpassen van de software om hogere laadsnelheden te halen door:
o Bij lagere temperatuur al 100 kW te laden, bijvoorbeeld bij 20 of 15 graden Celsius
o Tijdens het rijden automatisch stoppen met het verwarmen van het interieur, om dan toch de accu te verwarmen.
• Stoelverwarming en stuurverwarming kan veel energie gebruiken, namelijk wel tot 16 ampère (3,7 kW). De koel-/verwarmbare stoelen zijn iets efficiënter. Maar stoelverwarming gebruikt altijd veel energie. Beter is het om de A/C-functie gebruiken, want die is gekoppeld aan de warmtepomp die zeer efficiënt warmte haalt uit de buitenlucht (zelfs bij buitentemperaturen tot wel -10 graden Celsius).
Ons advies:
Sluit de Jaguar I-PACE zoveel mogelijk aan op een AC-lader en stel bij het programmeren van het laden een vertrektijd in. Alleen dan zal de I-PACE het accupakket voorverwarmen (4 uur voor ingestelde vertrektijd), waardoor hogere laadsnelheden op korte termijn gehaald kunnen worden in koudere periodes.