JAGUAR CLASSIC ONTHULT E-TYPE ZP COLLECTION: EERBETOON AAN E-TYPE’S EERSTE RACE-OVERWINNINGEN
Jaguar viert de rijke racehistorie van de iconische E-type met de E-type ZP Collection. De zeven exclusieve duo’s zijn een eerbetoon aan de eerste E-types die aan races deelnamen. Enkele maanden na de introductie in 1961 boekten deze licht aangepaste raceversies van de E-type al hun eerste overwinningen. De volledig gerestaureerde auto’s worden geproduceerd onder de projectnaam ‘ZP’ en kunnen beslist als verzamelobjecten worden beschouwd.
Ieder paar van de E-type ZP Collection bestaat uit een Roadster (OTS – Open Two Seater) en een Fixed-Head Coupé, uitgevoerd in kleuren die zijn geïnspireerd door die van de originele racewinnaars. De modellen zijn uitvoerig gerestaureerd door de experts van Jaguar Classic Works in Coventry.
De twee auto’s die de inspiratie vormden, worden vaak aangeduid met hun kentekens: ‘ECD 400’ en ‘BUY 1’. Die werden in de jaren zestig bestuurd door respectievelijk Graham Hill en Roy Salvadori. De E-type ZP Collection biedt doordacht details die verwijzen naar de racehistorie van de E-type, evenals technische upgrades en verbeteringen om ze bruikbaarder te maken voor klanten.
Paul Barritt, Director Jaguar Classic: “The E-type ZP Collection is the ultimate tribute to the E-type’s triumphant racing debut, in itself part of Jaguar’s rich motorsport history. Each pair tells a fascinating, and often untold, story of the E-type’s history. The ZP Collection honours not only the vehicles, but the racers who drove them to victory on the track. With 2,000 hours lovingly spent on each vehicle by the craftspeople at Jaguar Classic, our discerning clients will be able to enjoy a unique tribute to two of the greatest cars in the E-type’s history.”
Later dit jaar onthult het personalisatieteam van Jaguar SV Bespoke een uiterst gelimiteerde versie van bijpassende F-TYPE ZP Editions, geïnspireerd door de E-type ZP Collection. De laatste veertien exemplaren van de Jaguar F-TYPE met 5.0 liter Supercharged V8 worden gereserveerd voor klanten van de E-type ZP Collection. Zo ontstaat een uniek ‘eerbetoonskwartet’. In 2025 transformeert Jaguar naar een volledig elektrisch modern luxury merk, waarmee een spannend nieuw hoofdstuk aanbreekt voor het merk dat in 1935 werd opgericht door Sir William Lyons.
Historische basis
Deze exclusieve modellen van Jaguar Classic eren een belangrijk moment in de historie van de Jaguar E-type. Ze danken hun naam aan zeven vroege exemplaren die werden omgebouwd tot raceauto’s en in april 1961 hun racedebuut maakten. Dat was slechts een maand na de wereldpremière op de autosalon van Genève, waar de E-type zeer enthousiast werd ontvangen
Claude Baily, destijds Chief Designer bij Jaguar, bepaalde een dag na de introductie van de E-type al de specificaties van de zeven Project ZP-modellen. Bij ieder exemplaar werden verbeteringen doorgevoerd aan het motorblok en de cilinderkop. Ook werd de motor gekoppeld aan een close-ratio-versnellingsbak.
Slechts een maand later, op 15 april 1961, eindigden de ‘ECD 400’ en ‘BUY 1’ op de eerste en derde plaats bij de Oulton Park Trophy voor GT-auto’s. Dit was het begin van de succesvolle racecarrière van de E-type en een voortzetting van Jaguars raceactiviteiten met modellen zoals de C-type en D-type.
De winnende ‘EDC 400’ in Indigo Blue werd bestuurd door Graham Hill, terwijl Roy Salvadori als derde finishte in de ‘BUY 1’ in Pearl Grey. Op 21 mei 1961 won Salvadori de race op het Crystal Palace-circuit. Tussen 1961 en 1964 waren de E-types zeer succesvol, met in totaal 24 podiumplaatsen.
Roadster
De eerste van de twee modellen uit de nieuwe E-type ZP Collection eert de Roadster van Graham Hill. Deze is uitgevoerd in de carrosseriekleur Oulton Blue – geïnspireerd door de originele kleur Indigo Blue van de ‘ECD 400’ – in combinatie met een zwarte motorkap en diverse exterieurdetails die verwijzen naar de winnende auto van Hill.
De roundels op de motorkap en portieren zijn uitgevoerd in wit, evenals de ‘lippenstift’ rond de grille. De lamel in het midden van de grille en de overriders op de (gedeelde) voorbumper zijn verwijderd, net als bij het origineel. In tegenstelling tot het origineel dat uitsluitend werd ontwikkeld voor de autosport en waar een mooie afwerking bijzaak was, wilden de ingenieurs van Jaguar Classic de ‘nieuwe’ auto’s de meest perfecte afwerking geven. Zo is de neus van de auto minutieus gevormd en met de hand afgewerkt, wat alleen al veertig uur extra arbeid in beslag neemt.
De verchroomde voor- en achTerbumpers worden aangevuld met spaakwielen en spinners (naafmoeren) met het Jaguar Heritage-logo. Om een bij 1961 passende authentieke uitstraling te garanderen, wordt het beukenhouten stuurwiel vergezeld door andere kenmerken van vroege E-types, waaronder gelaste motorkaplouvres en externe motorkapvergrendelingen met slot. De motorkapvergrendeling is voorzien van specifieke ZP-logo’s en een lederen riem als extra zekerheid.
Daarnaast zijn er verschillende ZP-details aanwezig, waaronder ZP-logo's op de tankdop, de autohoes en de dakhoes. De Jaguar en ZP-logo’s aan de achterzijde benadrukken het unieke karakter van ieder exemplaar. Ook is er een artistieke badge op het spatbord, met de Union Jack in een zilveren schild, het silhouet van de E-type en een Project ZP-opschrift.
Het interieur wordt eveneens gekenmerkt door een authentieke specificatie, met bekleding in rood leder van Bridge of Weir en in periodecorrect Hardura. Andere kenmerken zijn de vergulde drukknop voor de claxon en de unieke, geanodiseerd aluminium panelen op de middenconsole met handgravures door meestergraveur Jonny ‘King Nerd’ Dowell.
Voor de Roadster in Oulton Blue is het silhouet van de auto in de gravure verwerkt, samen met een halve lauwerkrans en de layout van het Oulton Park-circuit met een chequered flag, ter ere van de overwinning van Graham Hill. De favoriete quote van Hill maakt het compleet: “In a race my car becomes part of me, and I become part of it”. De artistieke panelen zijn geanodiseerd volgens dezelfde uitzonderlijk hoge kwaliteitsnormen als voor moderne productiemodellen en hebben daardoor allemaal dezelfde hoogwaardige uitstraling.
Fixed-Head Coupé
Het tweede model uit de E-type ZP Collection eert de E-type waarmee Roy Salvadori won op het Crystal Palace-circuit in 1961, na het succesvolle racedebuut van de E-type op Oulton Park.
Ondanks het feit dat de originele Project ZP-auto’s waren gebaseerd op de Roadster, is het door de ‘BUY 1’ geïnspireerde model een Fixed-Head Coupé. Zo hebben klanten en verzamelaars een exemplaar van beide carrosserievarianten tot hun beschikking. Verwijzend naar de carrosseriekleur Pearl Grey van de ‘BUY 1’ en het circuit waarop Salvadori zijn eerste race won met een E-type, is de Fixed-Head Coupé uit de E-type ZP Collection uitgevoerd in de kleur Crystal Grey.
Net als de Roadster in Oulton Blue is de Fixed-Head Coupé in Crystal Grey voorzien van witte roundels en vergelijkbare exterieurdetails, zoals het ontbreken van de lamel en het logo in de grille en dezelfde mate van vakmanschap voor de carrosserie. Ook zijn de verchroomde bumpers, motorkaplouvres en grafische details aan de zijkant hetzelfde als bij de Roadster. De exterieurbadges zijn gemaakt door de specialisten van Vaughtons, gevestigd in het ‘Jewellery Quarter’ in Birmingham. Deze badges zijn geïnspireerd door de vormgeving van toenmalige racestickers.
Binnenin is de Fixed-Head Coupé bekleed met Bridge of Weir-leder in Dark Navy en bijpassend Hardura, en gecombineerd met een beukenhouten stuurwiel en grijs geanodiseerde aluminium panelen op de middenconsole. In het ontwerp van de panelen is de andere helft van de lauwerkrans uit het Oulton Blue-exemplaar opgenomen. Het getoonde circuit is hier Crystal Palace en de tekst vermeldt de bijnaam van Roy Salvadori: ‘King of the Airfields’. Een silhouet van de auto maakt de gravure compleet.
Authentiek eerbetoon
Ieder exemplaar van de E-type ZP Collection wordt geleverd met een voor de periode correcte helm, gebaseerd op de helmen die Hill en Salvadori destijds droegen. De helmen zijn gemaakt door de Britse expert Bill Vero uit Everoak, die dit soort helmen al sinds de jaren vijftig produceert. De authentieke en natuurgetrouwe reproducties zijn prachtige verzamelstukken die daadwerkelijk gedragen kunnen worden, op maat gemaakt voor iedere klant.
De helmen worden geleverd met een op maat gemaakte opberghoes, vervaardigd van hetzelfde leder als de interieurs van de auto’s. De hoezen zijn door Jaguar Classic zelf gemaakt. De hoezen vormen ook een bijpassende aanvulling op het lederen foedraal voor de handleiding van de auto, gemaakt van hetzelfde leder en door hetzelfde team.
Classic Works Expertise
De ZP Collection is gebaseerd op de 3.8 liter Series 1 E-types zoals geproduceerd van 1961 tot en met 1964. De 195 kW (265 pk) sterke motor heeft elektronische ontsteking en een authentieke lichtmetalen radiator. Het uitlaatsysteem is van gepolijst roestvaststaal. Zo wordt originele authenticiteit moeiteloos gecombineerd met moderne betrouwbaarheid.
Beide auto’s hebben een unieke persoonlijkheid en historie, maar met extra verbeteringen geïntegreerd door het team van Jaguar Classic Works. Zo zijn ze uitgerust met het Jaguar Classic Infotainment System met DAB-radio, Bluetooth-connectivity en navigatie van deze tijd.
De belangrijkste mechanische upgrade is de speciaal ontwikkelde, handgeschakelde vijfversnellingsbak, die stiller en comfortabeler cruisen mogelijk maakt. Alle versnellingen zijn gesynchroniseerd, wat samen met schuingetande tandwielen en een versterkte gegoten aluminium behuizing zorgt voor extra betrouwbaarheid. Kortere overbrengingsverhoudingen maken het schakelen soepeler. Voor dit slimme ontwerp hoefden de carrosserie of andere componenten, ondanks de extra versnelling, niet te worden aangepast. Het bewaren van de integriteit van de donorauto is daarbij van groot belang voor het team van Jaguar Classic. De nieuw ontwikkelde transmissie zorgt ervoor dat de originaliteit van de carrosserie onaangetast blijft, terwijl de klant meer gebruiksgemak ervaart.
Ieder paar kost £ 950.000 exclusief belastingen. In iedere auto zit zo’n 2.000 uur werk door de experts van Jaguar Classic. Minutieus werk met oprecht vakmanschap staan daarbij centraal. Zo wordt ieder exemplaar een meesterwerk. Iedere auto wordt geleverd met een op maat gemaakte afdekhoes met ZP-logo en een krik in een unieke opbergtas die onder de vloer van de bagageruimte kan worden opgeborgen.
Voor vragen of bij interesse, zie www.jaguar.nl/about-jaguar/jaguar-classic, bel +44 (0) 2476 566 600 of mail naar sales@classic-jaguarlandrover.com. Voor regelmatige updates van Jaguar Classic, inclusief het proces van de nieuwe C-type Continuations, volg het officiële @jaguar.classic account op Instagram.