Jaguar's lange en glorieuze autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze normale straatauto's altijd beïnvloed. Met onze deelname aan de Formule E zetten wij deze traditie voort en bepalen wij de koers voor onze toekomstige elektrische auto's.
ONZE RACEAUTO'S
Jaguar XK120
Datum: 1948 - 1954
Topsnelheid: 200,5 km/h
Cilinderinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 160 pk / 119 kW
Feit: De XK120 is bij de introductie de snelste productieauto ter wereld.
Jaguar C-TYPE
Datum: 1951 - 1953
Topsnelheid: 231,7 km/h
Cilinderinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 207 pk / 154 kW
Feit: De remschijven van de C-TYPE worden de standaard in de auto-industrie.
Jaguar D-TYPE
Datum: 1954 - 1957
Topsnelheid: 260,7 km/h
Cilinderinhoud: 3.442 cc
Vermogen: 250 pk / 186 kW
Feit: De D-TYPE wint op Le Mans in 1955, 1956 en 1957.
Jaguar XJS
Datum: 1975 - 1996
Topsnelheid: 246,2 km/h
Cilinderinhoud: 4.235 cc
Vermogen: 285 pk / 212 kW
Feit: De XJS wint de 24 Hours of Spa in 1983.
Jaguar XJR
Datum: 1983 - 1991
Topsnelheid: 368,5 km/h
Cilinderinhoud: 6.995 cc
Vermogen: 750 pk / 559 kW
Feit: XJR-12 wordt in 1990 eerste en tweede op Le Mans.
Jaguar R1 – R5
Datum: 2000 - 2004
Topsnelheid: 312,2 km/h
Cilinderinhoud: 2.998 cc
Vermogen: 770 pk / 574 kW
Feit: Eddie Irvine en Mark Webber reden voor Jaguar’s F1 team.
Jaguar I-TYPE 1
Datum: 2016 - 2017
Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h
Vermogen: 270 pk / 200 kW
Feit: Jaguar keerde in seizoen 3 (2016/2017) van de Formule E terug in de autosport.
Jaguar I-TYPE 2
Datum: 2017 - 2018
Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h
Vermogen: 270 pk / 200 kW
Feit: Jaguar scoorde zijn eerste podiumplaats en eerste pole position met de I-TYPE 2 in seizoen 4, 2017/18.
Jaguar I-TYPE 3
Datum: 2018 - 2019
Topsnelheid: 250 km/h
Accucapaciteit: 52 kWh
Vermogen: 250 kW
Feit: De Jaguar I-TYPE 3 behaalde de eerste overwinning van het team in de Formule E tijdens de Rome E-Prix in 2019 - Jaguar's eerste internationale overwinning in de autosport sinds 1991.
Jaguar I-TYPE 4
Datum: 2019 - 2020
Topsnelheid: 280 km/h
Accucapaciteit: 52 kWh
Vermogen: 250 kW
Feit: De Jaguar I-TYPE 4 beschikte over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing tot dan toe produceerde en behaalde daarmee een beslissende overwinning in Mexico-Stad en pole position en een podiumplaats in Santiago.
Jaguar I-TYPE 5
Datum: 2021 – 2022
Topsnelheid: 280 km/h
Accucapaciteit: 54 kWh
Vermogen: 250 kW, gelijk aan 335 pk
Feit: De aandrijflijn van de Jaguar I-TYPE 5 is intern ontwikkeld met een ultramoderne omvormer waarbij 24-karaats goud is gebruikt vanwege de uitstekende geleidende eigenschappen van dit materiaal.
Jaguar I-TYPE 6
Datum: 2023-2024
Topsnelheid: 320 km/h
Accucapaciteit: 47 kWh
Vermogen: 350 kW, gelijk aan 470 pk
Feit: De Jaguar I-TYPE 6 is de meest geavanceerde en efficiënte elektrische Jaguar raceauto die ooit is gemaakt. Het systeem voor regeneratief remmen van de auto is zo krachtig, dat conventionele achterremmen overbodig zijn.
ONZE RACEMIJLPALEN
Jaguar XK120
1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS
Een volledig nieuwe sportwagen en het testplatform voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar: de XK120 geldt bij zijn introductie als de snelste productieauto ter wereld. In 1949 wint de XK120 op Silverstone en een jaar later maken drie XK120's hun debuut op Le Mans. Het is het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.
Jaguar C-TYPE
1951-1953 – LE MANS
In 1951 komt vliegtuigontwerper Malcolm Sayer bij Jaguar in dienst en brengt belangrijke kennis uit de luchtvaart mee. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-TYPE, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de auto die tweede wordt, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-TYPE opnieuw op Le Mans en neemt drie plaatsen in de top vier voor zijn rekening.
Jaguar D-TYPE
1954-1957 – LE MANS
Door het slechte weer wint de D-TYPE in 1954 niet op Le Mans, niettemin bereikt hij een duizelingwekkende topsnelheid van zo'n 272 km/h. In 1955, 1956 en 1957 behaalt dit bijzondere gestroomlijnde model wel de overwinning en in dat laatste jaar weet hij zelfs vijf plaatsen in de top zes te behalen. De D-TYPE is nog steeds een van de meest succesvolle raceauto's ooit gebouwd.
Jaguar XJS
1975-1996 – ETCC EN DE 24 HOURS OF SPA
In 1982 stapt de Britse autocoureur Tom Walkinshaw onder de vlag van TWR in een team met XJS'en in het European Touring Car Championship. Mede dankzij zijn krachtige V12 wint de XJS meerdere keren. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 Hours of Spa.
Jaguar XJR-9
1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN LE MANS
De XJR-bolides met gesloten cockpit bleken perfect geschikt voor endurance races, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supercar met V12-motor won zowel de 24 Uur van Daytona als die van Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar wonnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.
Jaguar R1 to R5
2000-2004 – FORMULE 1
Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 wist voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team was ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Panasonic Jaguar Racing, eigendom van Ford, ontwikkelde drie auto's die allemaal werden aangedreven door een Cosworth V10-motor.
Jaguar I-TYPE 1
2016 – FORMULE E
Het team komt weer samen! Geïnspireerd door onze racegeschiedenis en geholpen door een collectief van succesvolle racewagenontwerpers en briljante technici, treden Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en vol ongeduld om aan de start te verschijnen. Houd het in de gaten.
Jaguar I-TYPE 2
2017 - FORMULE E
Met de introductie van de I-TYPE 2 realiseerde Jaguar Racing een zeer succesvol Formule E-seizoen, waarin vele keren in de top 10 werd gefinisht. De I-TYPE 2 is speciaal ontwikkeld voor de uiterst zware stratencircuits, leverde tot wel 200 kW (270 pk) en ging van 0-100 km/h in een indrukwekkend snelle tijd van 2,9 seconden.
Jaguar I-TYPE 3
2018-2019 – FORMULE E
De Jaguar I-TYPE 3 schreef samen met de Nieuw-Zeelandse coureur Mitch Evans geschiedenis voor Panasonic Jaguar Racing in de ABB FIA Formule E. In april 2019 won het team de E-Prix van Rome, de eerste overwinning van Jaguar in de internationale autosport sinds 1991.
Jaguar I-TYPE 4
2019-2020 – FORMULA E
De Jaguar I-TYPE 4 beschikt over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing ooit heeft geproduceerd, met een topsnelheid van 280 km/h. De auto boekte een beslissende overwinning in Mexico-Stad en behaalde de pole position en een podiumplaats in Santiago. Het seizoen werd afgesloten met 6 enerverende races gedurende 9 dagen op een afgesloten circuit op het historische vliegveld Berlin-Tempelhof in Duitsland. Panasonic Jaguar Racing eindigde sterk op P7 in het teamklassement van het Championship.
Jaguar I-TYPE 5
2021–2022 – FORMULE E
De Jaguar I-TYPE 5 was uitgerust met een ultramoderne aandrijflijn, ontwikkeld door de eigen ingenieurs van Jaguar Racing. Deze was gericht op hogere efficiency en minder gewicht. In seizoen 2022 behaalde de Jaguar I-TYPE 5 vier overwinningen en realiseerde hij zeven podiumplaatsen en pole position in Monaco. Mitch Evans schreef geschiedenis met een dubbele overwinning in Rome.
Jaguar I-TYPE 6
2023-2024 – FORMULE E
De Jaguar I-TYPE 6 is Jaguar's meest geavanceerde elektrische raceauto. Het is de eerste FIA Formule E-auto met een aandrijflijn vóór en achter, waarmee het regeneratievermogen wordt verdubbeld en achterremmen overbodig zijn. In het ABB FIA Formule E World Championship van 2023 eindigde Jaguar TCS Racing als tweede team met 292 punten en behaalde het team 11 podiumplaatsen, vier overwinningen en drie pole positions.
BLIJF ONTDEKKEN