Jaguar's lange en glorieuze autosportverleden heeft de ontwikkeling van onze normale straatauto's altijd beïnvloed. Met onze deelname aan de Formule E zetten wij deze traditie voort en bepalen wij de koers voor onze toekomstige elektrische auto's.

ONZE RACEAUTO'S

XK120 model shown

Jaguar XK120

Datum: 1948 - 1954

Topsnelheid: 200,5 km/h

Cilinderinhoud: 3.442 cc

Vermogen: 160 pk / 119 kW

Feit: De XK120 is bij de introductie de snelste productieauto ter wereld.

C-TYPE model shown

Jaguar C-TYPE

Datum: 1951 - 1953

Topsnelheid: 231,7 km/h

Cilinderinhoud: 3.442 cc

Vermogen: 207 pk / 154 kW

Feit: De remschijven van de C-TYPE worden de standaard in de auto-industrie.

D-TYPE model shown

Jaguar D-TYPE

Datum: 1954 - 1957

Topsnelheid: 260,7 km/h

Cilinderinhoud: 3.442 cc

Vermogen: 250 pk / 186 kW

Feit: De D-TYPE wint op Le Mans in 1955, 1956 en 1957.

XJS model

Jaguar XJS

Datum: 1975 - 1996

Topsnelheid: 246,2 km/h

Cilinderinhoud: 4.235 cc

Vermogen: 285 pk / 212 kW

Feit: De XJS wint de 24 Hours of Spa in 1983.

XJR model shown

Jaguar XJR

Datum: 1983 - 1991

Topsnelheid: 368,5 km/h

Cilinderinhoud: 6.995 cc

Vermogen: 750 pk / 559 kW

Feit: XJR-12 wordt in 1990 eerste en tweede op Le Mans.

FORMULA 1 - R2 & R3 model

Jaguar R1 – R5

Datum: 2000 - 2004

Topsnelheid: 312,2 km/h

Cilinderinhoud: 2.998 cc

Vermogen: 770 pk / 574 kW

Feit: Eddie Irvine en Mark Webber reden voor Jaguar’s F1 team.

FORMULA E I-TYPE 1 model shown

Jaguar I-TYPE 1

Datum: 2016 - 2017

Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h

Vermogen: 270 pk / 200 kW

Feit: Jaguar keerde in seizoen 3 (2016/2017) van de Formule E terug in de autosport.

FORMULA E I-TYPE 2 model

Jaguar I-TYPE 2

Datum: 2017 - 2018

Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/h

Vermogen: 270 pk / 200 kW

Feit: Jaguar scoorde zijn eerste podiumplaats en eerste pole position met de I-TYPE 2 in seizoen 4, 2017/18.

F1 I-Type model

Jaguar I-TYPE 3

Datum: 2018 - 2019

Topsnelheid: 250 km/h

Accucapaciteit: 52 kWh

Vermogen: 250 kW

Feit: De Jaguar I-TYPE 3 behaalde de eerste overwinning van het team in de Formule E tijdens de Rome E-Prix in 2019 - Jaguar's eerste internationale overwinning in de autosport sinds 1991.

I-type model side profile

Jaguar I-TYPE 4

Datum: 2019 - 2020

Topsnelheid: 280 km/h

Accucapaciteit: 52 kWh

Vermogen: 250 kW

Feit: De Jaguar I-TYPE 4 beschikte over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing tot dan toe produceerde en behaalde daarmee een beslissende overwinning in Mexico-Stad en pole position en een podiumplaats in Santiago.

Jaguar I-TYPE 5

Datum: 2021 – 2022

Topsnelheid: 280 km/h

Accucapaciteit: 54 kWh

Vermogen: 250 kW, gelijk aan 335 pk

Feit: De aandrijflijn van de Jaguar I-TYPE 5 is intern ontwikkeld met een ultramoderne omvormer waarbij 24-karaats goud is gebruikt vanwege de uitstekende geleidende eigenschappen van dit materiaal.

Jaguar I-TYPE 6

Datum: 2023-2024 

Topsnelheid: 320 km/h

Accucapaciteit: 47 kWh

Vermogen: 350 kW, gelijk aan 470 pk

Feit: De Jaguar I-TYPE 6 is de meest geavanceerde en efficiënte elektrische Jaguar raceauto die ooit is gemaakt. Het systeem voor regeneratief remmen van de auto is zo krachtig, dat conventionele achterremmen overbodig zijn.

ONZE RACEMIJLPALEN

Vintage shot of a car from front

Jaguar XK120

1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS

 

Een volledig nieuwe sportwagen en het testplatform voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar: de XK120 geldt bij zijn introductie als de snelste productieauto ter wereld. In 1949 wint de XK120 op Silverstone en een jaar later maken drie XK120's hun debuut op Le Mans. Het is het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.

Old vintage shot of a jaguar

Jaguar C-TYPE

1951-1953 – LE MANS

 

In 1951 komt vliegtuigontwerper Malcolm Sayer bij Jaguar in dienst en brengt belangrijke kennis uit de luchtvaart mee. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-TYPE, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de auto die tweede wordt, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-TYPE opnieuw op Le Mans en neemt drie plaatsen in de top vier voor zijn rekening.

Vintage collection shot of a jaguar

Jaguar D-TYPE

1954-1957 – LE MANS

 

Door het slechte weer wint de D-TYPE in 1954 niet op Le Mans, niettemin bereikt hij een duizelingwekkende topsnelheid van zo'n 272 km/h. In 1955, 1956 en 1957 behaalt dit bijzondere gestroomlijnde model wel de overwinning en in dat laatste jaar weet hij zelfs vijf plaatsen in de top zes te behalen. De D-TYPE is nog steeds een van de meest succesvolle raceauto's ooit gebouwd.

XJS extreme turn shot

Jaguar XJS

1975-1996 – ETCC EN DE 24 HOURS OF SPA

 

In 1982 stapt de Britse autocoureur Tom Walkinshaw onder de vlag van TWR in een team met XJS'en in het European Touring Car Championship. Mede dankzij zijn krachtige V12 wint de XJS meerdere keren. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 Hours of Spa.

Shot of XJR running on a track

Jaguar XJR-9

1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN LE MANS

 

De XJR-bolides met gesloten cockpit bleken perfect geschikt voor endurance races, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supercar met V12-motor won zowel de 24 Uur van Daytona als die van Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar wonnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.

Formula 1 racing scene

Jaguar R1 to R5

2000-2004 – FORMULE 1

 

Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 wist voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team was ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Panasonic Jaguar Racing, eigendom van Ford, ontwikkelde drie auto's die allemaal werden aangedreven door een Cosworth V10-motor.

Quick shot of Jaguar's formula one

Jaguar I-TYPE 1

2016 – FORMULE E

 

Het team komt weer samen! Geïnspireerd door onze racegeschiedenis en geholpen door een collectief van succesvolle racewagenontwerpers en briljante technici, treden Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en vol ongeduld om aan de start te verschijnen. Houd het in de gaten.

Formula 1 drifting shot

Jaguar I-TYPE 2

2017 - FORMULE E

 

Met de introductie van de I-TYPE 2 realiseerde Jaguar Racing een zeer succesvol Formule E-seizoen, waarin vele keren in de top 10 werd gefinisht. De I-TYPE 2 is speciaal ontwikkeld voor de uiterst zware stratencircuits, leverde tot wel 200 kW (270 pk) en ging van 0-100 km/h in een indrukwekkend snelle tijd van 2,9 seconden.

Formula 1 racing shot of jaguar 02

Jaguar I-TYPE 3

2018-2019 – FORMULE E

 

De Jaguar I-TYPE 3 schreef samen met de Nieuw-Zeelandse coureur Mitch Evans geschiedenis voor Panasonic Jaguar Racing in de ABB FIA Formule E. In april 2019 won het team de E-Prix van Rome, de eerste overwinning van Jaguar in de internationale autosport sinds 1991.

Formula 1 racing shot of jaguar

Jaguar I-TYPE 4

2019-2020 – FORMULA E

 

De Jaguar I-TYPE 4 beschikt over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing ooit heeft geproduceerd, met een topsnelheid van 280 km/h. De auto boekte een beslissende overwinning in Mexico-Stad en behaalde de pole position en een podiumplaats in Santiago. Het seizoen werd afgesloten met 6 enerverende races gedurende 9 dagen op een afgesloten circuit op het historische vliegveld Berlin-Tempelhof in Duitsland. Panasonic Jaguar Racing eindigde sterk op P7 in het teamklassement van het Championship.

Jaguar I-TYPE sport car

Jaguar I-TYPE 5

2021–2022 – FORMULE E

 

De Jaguar I-TYPE 5 was uitgerust met een ultramoderne aandrijflijn, ontwikkeld door de eigen ingenieurs van Jaguar Racing. Deze was gericht op hogere efficiency en minder gewicht. In seizoen 2022 behaalde de Jaguar I-TYPE 5 vier overwinningen en realiseerde hij zeven podiumplaatsen en pole position in Monaco. Mitch Evans schreef geschiedenis met een dubbele overwinning in Rome.

Jaguar I-TYPE sport car

Jaguar I-TYPE 6

2023-2024 – FORMULE E

 

De Jaguar I-TYPE 6 is Jaguar's meest geavanceerde elektrische raceauto. Het is de eerste FIA Formule E-auto met een aandrijflijn vóór en achter, waarmee het regeneratievermogen wordt verdubbeld en achterremmen overbodig zijn. In het ABB FIA Formule E World Championship van 2023 eindigde Jaguar TCS Racing als tweede team met 292 punten en behaalde het team 11 podiumplaatsen, vier overwinningen en drie pole positions.

BLIJF ONTDEKKEN

Jaguar I-Pace stylish tail light

JAGUAR I-PACE

Van het racecircuit naar de weg: ervaar de volledig elektrische performance en actieradius van de Jaguar I-PACE.

Jaguar racing car front view

RACEKALENDER EN KLASSEMENT

Blijf op de hoogte van Jaguar TCS Racing en seizoen 2024 van het ABB FIA Formule E World Championship.

Jaguar I Pace car charging close up view

INNOVATIERACE

Een prachtig design en adembenemende prestaties. Ontdek hoe onze ervaringen in het ABB FIA Formula E World Championship worden toegepast op onze elektrische productiemodellen.