Het ontwerp van moderne, luxueuze performance-modellen wordt steeds complexer. Neem bijvoorbeeld de bijzonder geavanceerde elektronica in een moderne Jaguar; deze kan tot wel 100 elektronische regeleenheden omvatten, met 100 miljoen regels software en 10.000 verschillende productvereisten op elk afzonderlijk model.
Het gebruik van kennis uit hightech industrieën als luchtvaart en Formule 1™, zorgt dat virtual engineering prestatie- en kwaliteitsniveaus biedt die nooit haalbaar zouden geweest met traditionele ontwerpprocessen en heeft de manier waarop huidige – en toekomstige – Jaguars worden ontwikkeld gerevolutioneerd.
De basis voor onze aanpak is een jaarlijkse investering van 13 miljoen pond in virtual engineering. Met softwaresystemen als CFD (Computational Fluid Dynamics) en CAE (Computer Aided Engineering) kunnen talloze delen van een auto virtueel worden gemodelleerd – van de aërodynamica en de temperatuurregeling, via de wielophanging en het ontwerp van de botsstructuur, tot het ontwerp van de aandrijflijn en het integreren van duurzaamheid. Het is zelfs mogelijk het ontwerp te simuleren van details als de ruitenwissers. Door gebruik te maken van aëro-akoestische modelleertechnieken kunnen realistische, onregelmatige luchtstromen worden gesimuleerd om het ontstaan van rijwindgeluiden te beperken.
Het meest zichtbare aspect van ons uitgebreide gebruik van virtual engineering is het Virtual Innovation Centre, dat is bedoeld om een groot deel van deze simulatie werkelijk tot leven te laten komen. Dit centrum, gevestigd in het Jaguar Engineering Centre in Gaydon, heeft 2 miljoen pond gekost om te ontwikkelen, met een aanvullende investering van 3 miljoen pond voor uitbreiding van het programma virtuele systemen die het ontwerpproces ondersteunen.
Hiertoe behoort een '3D Cave’, waarin acht digitale projectoren in zeer hoge resolutie een 3D-beeld op ware grootte produceren uit door de computer gegenereerde modellen. Medewerkers die 3D-brillen dragen, kunnen dit beeld bekijken en manipuleren met behulp van een afstandsbediening, waarmee exterieur- en interieurontwerp, zitposities, uitzicht en positie van bedieningselementen kunnen worden geoptimaliseerd.
In het Virtual Reality Ergo Lab en de Augmented Reality Rig kunnen ingenieurs en ontwerpers gebruikmaken van schermen die op het hoofd worden gedragen, zodat ze zich daadwerkelijk in de auto lijken te bevinden. Door een multifunctioneel platform met touch-functionaliteit en haptische technologieën kunnen zij de auto en bedieningselementen virtueel bedienen. Met Optical Performance Analysis is het zelfs mogelijk de reflectie van licht in verschillende componenten in het interieur te simuleren, of de reflectie van koplampen in de voorruit.
JLR Virtual Reality Ergo Lab, Gaydon
Met overige systemen, zoals een projectiewand die afbeeldingen op ware grootte weergeeft, kunnen ontwerpers levensgrote CAD-beelden van nieuwe auto-ontwerpen weergeven, terwijl de ingenieurs in een uiterst geavanceerde rijsimulator de rijdynamiek kunnen ontwikkelen en de geluiden, trillingen en stijfheid kunnen verfijnen, zonder dat er daadwerkelijk met een auto wordt gereden.
Deze nieuwe, door virtual engineering gedreven aanpak is ondertussen uitgegroeid tot de leidende ontwerpmethode voor huidige en nieuwe modellen. Zo werden bijvoorbeeld tijdens de ontwikkeling van de XE 1,8 miljoen simulaties gedraaid, waarvoor 36 miljoen CPU-uren aan simulatietijd nodig waren en waarbij 1.200 TB aan gegevens werd gegenereerd.
Nu al wordt ongeveer 40 procent van de design- en prestatie-eisen die aan auto's van Jaguar Land Rover worden gesteld, gecontroleerd met behulp van virtuele simulatiesystemen. Wij streven ernaar dat dit in 2020 geldt voor 100 procent van de eisen.
LEES MEER VERHALEN