Het begint allemaal in het hart van Engeland, in ons ontwikkelingscentrum in Whitley en op de testbanen van Jaguar Land Rover in Gaydon.

De kantoren en overige faciliteiten van het ontwikkelingscentrum in Gaydon beslaan een oppervlak van meer dan 150 hectare, waar meer dan 2.500 ingenieurs en technici werkzaam zijn. Zij hebben de beschikking over een schat aan geavanceerde middelen, waaronder klimaatkamers waarin zeer diverse klimaatomstandigheden kunnen worden nagebootst: van arctische winterkou tot -40 ºC, tot de verzengende +55 ºC van de woestijnen in het Midden-Oosten. Daarnaast gebruiken zij statische testopstellingen voor motoren, transmissies en carrosserieën, waarop prototypes van onderdelen of complete carrosserieën worden onderworpen aan tests waarbij ze in slechts enkele weken worden blootgesteld aan belastingen die overeenkomen met 10 jaar gebruik of 240.000 gereden kilometers – alles zonder dat zij ooit het ontwikkelingscentrum hoeven te verlaten.

Jaguar F-PACE – Testen in de klimaatkamer, Gaydon

Op de specifieke testbanen in Gaydon kunnen 24 uur per dag auto's worden getest, van het vierbaans emissiecircuit en het lagesnelheids-endurancecircuit, tot grindpaden en het offroad-parcours. Hier kunnen wij onze auto's testen onder de diverse rijomstandigheden waarmee zij in de praktijk te maken krijgen, zodat wij hun prestaties en betrouwbaarheid verder kunnen verbeteren.

Daarnaast hebben wij op verschillende plaatsen in de wereld hightech-testfaciliteiten ontwikkeld voor praktijktests – speciaal ingerichte locaties waar onze prototypes duizenden kilometers kunnen afleggen onder de zwaarst denkbare omstandigheden. Alles om een feilloze betrouwbaarheid te garanderen, overal waar Jaguars rijden.

Onze koudweertests in Arjeplog, Zweden en International Falls, VS behoren tot de allerzwaarste ter wereld. Hier worden de auto's – hartje winter – 's nachts afgekoeld tot -40º C, waarna verwacht wordt dat ze de volgende ochtend weer probleemloos starten.

In de droge woestijn rond Phoenix in de Amerikaanse staat Arizona, drijven wij onze auto's tot het uiterste bij temperaturen tot 50º C, om hun prestaties, de koeling, de remmen, en de ventilatie en airconditioning te testen bij extreme hitte. In deze regio stellen wij gelakte carrosseriepanelen gedurende drie jaar bloot aan de zon, om de bestendigheid van de lak tegen vervaging te testen. Bovendien gebruiken wij de bergwegen rondom Denver om de afstelling van de motoren en transmissies te testen op grote hoogte.

Jaguar F-PACE – testen bij extreme weersomstandigheden

"Grote hoogte is van invloed op de manier waarop de motor en de transmissie samenwerken," aldus Ged Pybus, Senior Manager for Automatic Transmission Systems. "In de omgeving van Denver rijd je op wegen die op hoogten tot 4.350 m liggen, bij Mexico-Stad gaan ze tot 2.250 m en in China, India en Zuid-Amerika tot 4.700 m. Door de ijle lucht op grotere hoogten treden grote variaties op in de prestaties die de motor levert. De transmissie moet deze variaties herkennen en zich eraan aanpassen."

Bovendien hebben wij extra geïnvesteerd in onze testcapaciteit in het Midden-Oosten, met een centrum in Al Barsha, Dubai – perfect voor het offroad-testen van SUV’s op misschien wel de zwaarste zandduinen op aarde.

Maar wij testen onze auto's niet alleen maar bij extreme temperaturen. Op de 12,5 kilometer lange, hellende hogesnelheidsovaal van de Nardò Ring in Italië, ondergaan prototypes een duurzaamheidstest van 35.000 kilometer, waarin gedurende een week of meer met bijna maximum snelheid wordt gereden, terwijl de wielophanging optimaal wordt afgestemd op de verschillende oppervlakken van de testbanen op het circuit.

Tot slot wacht elke nieuwe Jaguar de ultieme praktijktest op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring in Duitsland. Vanuit onze ultramoderne locatie sturen wij de auto's op pad voor de ‘Enthusiastic Driver Robustness Test’ – een slopende rit van 8.000 kilometer, over 390 ronden met elk ongeveer 73 uitdagende bochten en een hoogteverschil van 300 m, door de bossen van de Duitse Eifel.

Er wordt gezegd dat een ronde op hoge snelheid over de 20,8 kilometer van de Nordschleife gelijk staat aan een testrit van 140 kilometer op normale openbare wegen. Dat maakt deze test gelijk aan 80.000 gereden testkilometers in slechts een paar weken.

"De Nürburgring biedt ons een breed scala aan testmogelijkheden en een vast ijkpunt, ronde na ronde," verklaart Phil Talboys, Manager of European Test Operations. "Onze ultieme duurtest vraagt werkelijk het uiterste van de prestaties van onze auto's. Daarmee gaan wij veel verder dan wat normale bestuurders doen, maar zo garanderen wij de robuustheid van ons eindproduct."

"De gemiddelde bestuurder plukt hiervan de vruchten – zowel vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid en robuustheid, als in de handling. Een auto die de Nürburgring overleeft, zal ook in de normale praktijk op een perfecte, betrouwbare manier zijn kilometers maken."

LEES MEER VERHALEN

Jaguar Car Virtual Innovation Center Image

VIRTUAL ENGINEERING

Geplaatst: 18-08-2016

Wij doen grote investeringen in state-of-the-art virtual engineering-systemen, die ons in staat stellen om nieuwe producten – en de geavanceerde technologieën waarop ze zijn gebaseerd – sneller, efficiënter en daadkrachtiger te kunnen ontwerpen. Het eindresultaat: Jaguars die betrouwbaarder, duurzamer en bedrijfszekerder zijn.

Jaguar F-Pace during the launch

TESTPROCES

Geplaatst: 18-08-2016

In alle fasen van ontwerp, ontwikkeling en productie ondergaan alle onderdelen van een Jaguar duizenden tests en controles op veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit, zodat het eindproduct de meest betrouwbare, bedrijfszekere en veilige auto is die u zich kunt wensen.

Jaguar Car crash test

VEILIGHEID

Geplaatst: 18-08-2016

Betrouwbaarheid houdt meer in dan dat u en uw passagiers uw bestemming gemakkelijk en zonder vertraging bereiken. Het gaat vooral ook om het veilig aankomen op de plaats van bestemming. Veiligheid is de kern van Jaguar's filosofie.